Moje vzdělání a praxe

Vystudoval jsem učitelství biologie a chemie  na přírodovědecké fakultě Masarykovy univerzity. Ve školství jsem pracoval od roku 1994. Nejdříve jako učitel na druhém stupni základní školy, 2 roky jako zástupce ředitele a následně od roku 2002 do srpna 2024 jako ředitel školy.

K první strategii jsem se dostal brzy po svém nástupu do funkce ředitele v roce 2004. Bylo to díky vzdělávacímu programu „Dokážu to“, který realizovalo o.s. AISIS Kladno. V rámci dalšího vzdělávání jsem získal teoretické a následně i praktické zkušenosti v procesech, které jsem využil při tvorbě strategie ve své škole. Od roku 2016 jsem začal svoje zkušenosti sdílet na webu. Ve stejném roce jsem také začal spolupracovat s NIDV (dnes NPI) na realizaci projektu "Strategické řízení a plánování ve školách a územích". V rámci projektu jsem se podílel na tvorbě metodik ke strategickému plánování ve školách a spolupracoval jsem s konzultanty rozvoje, kteří ve vybraných školách pomáhali s procesem tvorby strategického plánu.

Od srpna 2024 se plně věnuji facilitaci procesu tvorby strategických plánů na školách. 

Proč strategie?

První strategii jsem ve své škole vytvářel se zapojením celé sborovny. To mně pomohlo v začátcích mé ředitelské práce – především v nastavení společných cílů s kolegy, v jednotném směřování školy. Uvědomil jsem si, že díky této strategii se mi podařilo nastavit způsob řízení, ve kterém jsem měl podporu celé sborovny. V roce 2015 jsme ve škole na základě našich zkušeností začali tvořit strategii novou.
První strategie byla zaměřena na pedagogický rozvoj a účastnili se jí pouze pedagogové. Zjistil jsem však, že takto se strategie hůř komunikovala s těmi, kteří se tvorby neúčastnili – provozní zaměstnanci, rodiče, žáci. Do tvorby nové strategie jsme proto zapojili všechny tyto skupiny.
Společné zapojení žáků, rodičů a zaměstnanců školy, se projevilo na kvalitě práce školy a jejím vnímání veřejností.

Co nabízím

Strategie rozvoje školy - krok za krokem

V rámci studia strategického řízení jsem hledal literaturu, která by jednoduše a pro laika srozumitelně popsala přístupy k tvorbě jednotlivých části strategie. Většina literatury byla příliš odborná, obecná a pro mě málo srozumitelná. Naštěstí jsem mohl vyjít z vlastních praktických zkušeností. Vypracoval jsem systém jednotlivých kroků a jednoduché postupy k jejich naplnění. Ve výsledku pak vzniká kompletní strategie se zapojením všech potřebných skupin. Postupy a metodiky, které jsem vytvořil a ověřil, mohou pomoci třeba i Vám.

Strategie rozvoje školy - komplet

V poslední době zaznamenávám ze strany ředitelů škol zvýšený zájem o vytvoření celé strategie rozvoje na zakázku. Co vše tento proces obnáší je podrobněji rozepsáno v sekci Služby/Produkty.

Koncepce kvalitně

Uchazeči o místo ředitele školy musí zpracovat koncepci rozvoje. Tento dokument zpracovává sám uchazeč a proto jsou východiska a postupy jiné než u tvorby strategie.