Od února letošního roku se pravidelně setkávám s ředitelkami šesti málotřídních škol v rámci spolupráce s MAS MOST Vysočiny (Projekt MAP IV v ORP Velké Meziříčí) . Na první pohled běžná vzdělávací aktivita. Ve skutečnosti ale probíhá promyšlený a cílený proces, jehož výsledkem nebude jen další „papírová strategie“, ale praktický nástroj řízení rozvoje školy – postavený na reálných potřebách a možnostech každé školy.
Cíl? Posílit kompetence a nabídnout funkční metodiku
Hlavním cílem naší spolupráce je rozvoj strategického myšlení u vedení škol. Konkrétně u ředitelek málotřídních škol, které často čelí velmi specifickým výzvám – od omezených personálních kapacit po vysokou míru operativy. Právě v tomto prostředí má smysluplně nastavená strategie klíčový význam. Pomáhá nejen udržet směr, ale také rozhodovat efektivně a dlouhodobě udržitelně.
Opíráme se o metodiku, která byla vyvíjena a ověřována v rámci celostátního projektu Národního pedagogického institutu (NPI). S touto metodikou jsem měl možnost osobně pracovat a spolupodílet se na jejím vzniku. Je strukturovaná, přehledná, a především prakticky použitelná i v menších školách.
Jak setkání probíhají?
Každý měsíc se scházíme na dvouhodinovém workshopu. Postupujeme systematicky, krok za krokem, a jednotlivé části metodiky si nejen vysvětlujeme, ale rovnou aplikujeme na konkrétní školní prostředí.
Tento přístup – „malými kroky k velké změně“ – se ukazuje jako velmi funkční. Ředitelky mají prostor vše promýšlet, vracet se k tématům mezi setkáními, a především: stavět strategii na svých vlastních zkušenostech a kontextu školy.
Co se zatím ukazuje?
Jedním z nejcennějších výstupů této spolupráce jsou nejen rostoucí kompetence ředitelek, ale také jejich zpětná vazba. Ta potvrzuje, že naše setkávání mají smysl:
„Musím vám napsat, že je to snad poprvé, co se budu opravdu těšit na školení a baví mě to! Má to opravdu smysl.“
„Moc děkuji za možnost takto pracovat.“
Taková slova jsou pro mě potvrzením, že vzdělávání a rozvoj vedení škol nemusí být formální povinností. Může být inspirativní, konkrétní a směřovat k výsledkům, které ve škole skutečně uvidíte.
Co bude výsledkem?
Na přelomu září a října 2025 bude mít každá zapojená škola svůj vlastní strategický plán rozvoje. Ale to nejdůležitější není dokument samotný – je to proces, kterým k němu ředitelky došly. Je to porozumění vlastní škole v širších souvislostech. Schopnost plánovat. A odvaha přemýšlet nad budoucností s vizí a strukturou.
Pokud vás zajímá, jak podobný proces zavést i na vaší škole nebo v rámci regionální spolupráce, ozvěte se mi. Rád s vámi proberu možnosti přizpůsobené vašemu kontextu.